söndag 1 januari 2012

Liten årskrönika över 2011

Tänker inte skriva någon ingående beskrivning månad för månad, vill bara minnas tillbaka lite om året som förändrat våra liv på så många sätt.

I januari började vi vår resa med IVF och startade vårt första betalda försök i Umeå som fick avbrytas i mars då vi inte lyckades få något ägg befruktat. Sorgen var enorm och jag har aldrig gråtit så mycket under en bilresa på tre timmar. Men redan samma kväl bestämde vi oss för att ta nya tag i maj då vi hunnit med att vara med om vår hittills största dag i våra liv, vårt bröllop.
En dag som tack vare vänner och familj kommer att vara ett fantastiskt minne för livet.

Vi hade smygstartat med spray innan bröllopet och körde igång med sprutor efter, för att sedan plocka ägg i juni och återföra ett av fem som blivit befruktade. I början på juli var misslyckandet ett faktum när mensen kom före testdag och vi laddade om för nya försök senare på hösten.
Resten av sommaren försökte vi hålla humöret uppe trots regn och dåligt väder, vi åkte på en skön solresa till Turkiet där vi bara slappade och hade det gott.

I augusti började jag mitt nya jobb på en friskola som klassmentor för en åldersintegrerad grupp och körde igång med ett högt tempo. Jag har trivts bra under hela hösten där och det känns som jag gör mycket nytta i mitt arbetslag.

I spetember startade vi igång med behandling nr 3, privat i Falun.
Denna gång fick jag använda en annan sprutsort men annars var allt som vanligt, vi fick tillbaka en fin blastocyst på dag 5 efter ÄP som i slutet på oktober gav oss ett fantastiskt plus!
En liten solglimt som på tisdag är 15 veckor gammal och är så sjukt älskad och efterlängtad.

Vi hoppas året 2012 är året då vi får bli föräldrar och så många fler som längtat länge, jag önskar innerligt att det blir en rivstart på året där alla ni som gör behandlingar får era plus, ni vet vilka ni är.
Jag är tacksam över att ni alla finns på era sätt och stöttar och tar in mig i era liv, jag uppskattar denna bloggvärld mer än jag någonsin trodde var möjligt.

Vi är hela tiden i olika skeden i vårt kämpande men det finns en otrolig värme och viljestyrka som känns genom dataskärmen.

Ett gott nytt år önskar jag er alla!

5 kommentarer:

  1. Gott Nytt till dig med tjejen!!

    KRAM

    SvaraRadera
  2. Åh så fint skrivet :-) Vi får väl följa dig under din graviditet här? Många kramar

    SvaraRadera
  3. Tack Anna!
    Amanda: jag kommer att fortsätta skriva och de som vill följa får göra det jag förväntar mig inte att ALLA som läst tidigare vill fortsätta läsa om graviditeten.
    Men det är ju en del av vår tillvaro nu så det känns konstigt om jag inte skulle skriva om den med...
    Kul det ska bli med bloggträff och att få träffa dig igen!!!
    Kramar

    SvaraRadera
  4. Ja tänk vilket år 2011 var, och tänk vilket fantastiskt år 2012 kommer att bli.
    Tack för att jag har fått följa dig på din resa, och jag hoppas verkligen att jag kommer att få fortsätta att följa även 2012.

    Hoppas ni hade en fin kväll och en bra början på det nya året!
    kramar

    SvaraRadera
  5. Åh fina Ruth jag är så glad att jag får följa er med!!! Jag hoppas du fortsätter lääänge!!!!! Kramar i massor

    SvaraRadera