tisdag 12 juli 2011

Öppen med barnlöshet

Oj vilket väder det har varit här!
Hagelskurar med iskulor, regn som svämmat över hela staden och åska som skakat huset.
Nu tre timmar senare är det kusligt tyst och ljusare på himlen...=) Vi fick flytta in vår hamburgegrillning och myste i upptänt kök istället=)

Har nu suttit och funderat ett tag...
Vi har från början varit rätt så öppna med vår barnlöshet och berättat om IVF för de som är intresserade och vill veta mer. Vilka vi sedan väljer att inefatta i våra behandlingsperioder och negativa resultat är upp till oss. Vi har trots allt en stor krets runt i kring oss som även om de inte förstår ett dyft stöttar och hejjar för allt de är värda=) Även om de inte kan något så försöker de förstå och håller alla tummar de kan.
Jag har varit väldigt öppen med IVF:andet på jobbet, även om jag inte berättade om den senaste behandlingen och dess resultat.

Då till mina tankar...
Jag skriver bloggen anonymt men är man nyfiken och intresserad är det inte jättesvårt att lista ut vem jag är.
Jag skriver ingenting på facebook för jag upplever att det blir så många missförstånd och snack hos folk som verkligen inte har något med vårt privatliv att göra. Iallafall inte INNAN de närmaste vet något.

Jag har som alla andra här i länet sett att barnlängtan söker par som kan tala öppet om barnlöshet i hopp om att väcka en debatt över hur orättvist det ser ut fördelat över Sverige.
JAG TYCKER ATT DET ÄR FÖRBANNAT ORÄTTVIST.
Vill jag vara med i tidningen för det?
Nej.

Handlar det om att jag inte vill synas och skäms över min barnlöshet?
Nej.

Det handlar om att jag tycker tidningsartiklar som dessa är nästintill patetiska.
Det handlar inte om att jag tycker PAREN i sig är patetiska, jag lider med dem enormt.
Det handlar om hur tidningar vänder och vrider på de saker som sägs så att man ofrivilligt hamnar i någon slags offerroll där alla ska tycka synd om en.
Är det något jag inte vill så är det att folk ska tycka synd om mig. Titta medlidsamt på oss.

Bara häromveckan var det ett homosexuellt par med i en artikel i vår lokala tidning. De tog upp hur orättvist det är att de får betala mellan 9000-12000:- för att göra en insemination.
Väldigt orättvist då heterosexuella par får upp till tre behandlingar... Vad de missade då var att vi heterosexuella här uppe bara får ett försök och sedan får betala dubbelt så mycket för varje chans till barn som de får.

Nu är inte detta meningen att bli en diskussion homosexulla kontra heterosexuella, jag accepterar alla sexuella läggningar, detta handlade mer om hur tidningen vinklade dem. Allt blev bara patetiskt och "stackars oss"-artikel.

Jag hoppas inte att denna artikel blir likadan, heder åt er som ställer upp och försöker.
Det borde bara finnas andra sätt för oss att nå politiker. Folk runt i kring kommer alltid att ha fördomar och förutfattade meningar, det är inte dem vi ska fokusera på det är makthavarna.

I övrigt är första semesterveckan i full gång vi åker söderut på onsdag em till Skövde till älskade vänner, sen jobbar jag en till vecka på mitt snart gamla jobb, innan det blir två veckors ledigt som förberedelse till nya jobbet. Jag hoppas verkligen att jag kommer att få in det är med IVF:andet smidigt så jag kan fortsätta som förut....

Kram på er

2 kommentarer:

  1. Synd att du inte vill vara med i tidningen (inte jag heller tyvärr), du hade varit ett bra språkrör för oss!

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Vi funderade också på att vara med men det är ju sååå privat och samtidigt känner jag som du, att det är patetiskt och blir lite fel. Skulle kunna tänka mig att medverka anonymt.. för det känns lite jobbigt att hängas ut med bild och namn.

    Kram!

    SvaraRadera