söndag 16 oktober 2011

fått en liten solglimt

Idag var dagen D, vi kom till ett kallt soligt Falun och satte oss i en öde och tom klinik. Efter ett tag kom tomtefar (jo jag kallar honom så) ut och hämtade in oss. Lyckosamt i rätt tid då det nyss hade stövlat in ett par med en son på kanske dryga 1 1/2 år som också skulle in. Vi kände i den stunden inte oss så jätteredo att sitta och le åt den lille när vi själva satt på helspänn.
Väl inne hos tomtefar visade han oss spermaprovet som var med enda sanna ordet KASST, istället för 20 milj simmare hade min man 9 milj och av rörligheten 0-3 hade han en 1:a.

Då kände vi hur luften gick ur oss, jag har på nåt sätt fantiserat om att vi ska kunna lyckas på egen hand, men nu känns det plötsligt rätt omöjligt och hopplöst.

Det är då rätt otroligt att av mina 7 mogna ägg lyckas befrukta 5 av dem med ICSI, så på så sätt är jag väldigt glad och tacksam. Om det krävs fler försök hoppas jag att detta inte var en engångsföreteelse....

Av de fem hade ett utvecklats till en fin blastocyst så den fick jag tillbaka, de andra hade stannat av lite så de skulle odlas vidare tills imorn ifall att de utvecklas lite mer och kan frysas in...
Vi hoppas men är inte direkt entusiastiska.

Nu blir det till att fundera hur jag ska agera de kommande dagarna... Ska vara hemma och ta det lugnt imorn inte lyfta ett finger egentligen. Sen jobba tisdag. Men är lite nyfiken på hur ni gör de första dagarna när ni ruvar?
Hur lugnt tar ni det??
Berätta jag är nyfiken!!!

En solglimt har jag iallafall fått idag trots bilåkning större delen av dagen=)

Kram och natti!

7 kommentarer:

  1. En blasto - grattis!! Jag håller tummarna nu!

    Jag har alltid jobbat som vanligt. Däremot har jag gjort olika när det gäller träningen. Jag har både tränat som vanligt... (ja inte hårdtränat men aerobics och något springpass) och inte tränat något alls. Lycka till. Kram Kix

    SvaraRadera
  2. Grattis vännen! Håller tummarna för att det fäster och stannar kvar hos er. Jag tycker att du ska göra det du mår bäst av.
    Kramar!!

    SvaraRadera
  3. Grattiiiiis till blaston!! Nu fortsätter jag hålla tummar o tår, det ska gå vägn för er nu vettu!! kram!

    SvaraRadera
  4. Grattis, roligt för er! Jag har varit precis som vanligt när jag har ruvat. Och det har fastnat (tre gånger av fyra). Nästa gång (den femte) kommer jag dock bli sjukskriven, men det är mest för att jag inte ska stressa, utan verkligen ta det lugnt... Trots att alla säger att man nästan inte kan framkalla ett missfall genom att på nåt sätt missköta sig... Nåja, jag mår nog bra av det!
    Kram och lycka till!!

    SvaraRadera
  5. Härligt med blastocyst! Här hålls tummarna stenhårt :)
    Min klinik förespråkar att man ska leva som vanligt. Första ruvningen tog jag det för lugnt och mådde dåligt pga av lugnet. De andra gångerna har jag tagit det lugnt de första dagarna men sen kört på som vanligt med träning och allt. Gör det du mår bra utav.
    Kramar!

    SvaraRadera
  6. Härligt, grattis!! :)
    Nu hålls tummarna stenhårt för att det ska fästa och stanna kvar! :)

    Kramar!

    SvaraRadera
  7. Hur gjorde du med ledigheten? Jag håller tummarna hårt för att er blastocyt ska utveckla sig till en fin liten bebis. Hoppas också att ni har fick embryon till frysen. Själv kändes det bäst att vara hemma dagen efter ägguttag samt dagen för insättningen. Men det har helt berott hur jag mått och om jag har känt att jag klarat av att fokusera på jobbet.

    SvaraRadera