fredag 11 mars 2011

Förlåt

Om jag inte är så aktiv och rolig att besöka just nu, känner inte att jag har så mycket energi, det är en rejäl förkylning som har drabbat mig sen vi kom hem från Umeå.

När jag går in på bloggen ser jag alla er i min blogglista som för ett kort tag sen var förväntansfulla inför nya försök och som nu jämför oljor och mat för gravida. Det är så fantastiskt att se så tårarna faller nedför kinderna. Samtidigt gör det så ont i hela mig att jag inte är där, det blir mer och mer påtagligt ju fler bloggar jag läser, förmodligen är jag lite på fel plats vid fel tidpunkt just nu, för jag är så glad så glad för er skull tro inget annat, jag kanske bara inte tittar in hos er fler ggr om dagen=)

Pratade lite med kliniken idag de var väldigt ledsna och förvånade över det knepiga resultatet och visst var det så att vi skulle få ett till gratisförsök nu när detta blev avbrutet, någon undrade tidigare varför vi bara hade ett försök, det gäller i hela norrland, bara ni som bor i Uppsala och söderut har fler än ett försök. Orättvist? JA, men inget att göra så mycket åt det finns så mycket okunskap och inskränkthet iallafall kring IVF.

Kruxet med nästa behandling är nu att det blir tajt innan bröllopet 21:a maj, samtidigt blir det ett jättekort försök efteråt om vi vill hinna innan midsommar och då kliniken stänger och jag vill verkligen inte vänta till i höst, känns som om jag har gått under då....

De skulle prata ihop sig och återkomma till veckan om fortsatt behandling.

En fundering som jag hittat svar på hos några av er, ni får två ägg tillbakasatta, är ni undantag som gör att de sätter tillbaka fler än ett? Jag frågade läkaren när vi var i Umeå och de tittade på varandra han och sköterskan och sa att socialstyrelsen inte rekommenderar att man sätter in mer än ett ägg, dessutom var jag i sån ung ålder. Det känns som om jag skiter lite i det, skulle mer än gärna försöka övertala dem att sätta tillbaka två om det nu går att befrukta två samtidigt. Har  alltid önskat att få tvillingar......!

Vad har ni för erfarenhet av detta???


Kramar

5 kommentarer:

  1. Jag känner som dig, att jag står och trampar på samma ställe när det kommer till bebis. DET HÄNDER INGENTING. Fan. Har BIM nästa vecka (efter en ostimulerad månad) och känner redan nu ömhet i bröna, vilket tyder på intågande mens inom kort. :/
    Hoppas verkligen det ordanr sig för er snart! <3 De flesta som jag känner som gjort IVF, tre st, har fått två ägg insatta, men jag är inte så inne i IVF-svängen (ännu, kanske blir?) så jag vet inte hur förhållningsreglerna är.

    Jaså?! Jag har ju också funderat på medaljongtyg! Kanske får kolla på Åhléns. :) Vill ha ett beige eller iaf ljust tyg som är lätt att torka av, precis som du säger. Kommer nog bli lite klurigare för mig eftersom mina stolar är riktigt gamla, tyget sitter fast med nitar och även ryggen ska kläs om! Hujedamig. Hur ska detta gå?

    Stackars dig som är dålig. :/ Krya på dig nu. Stor Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej, Jag fick ju 2 stycken embryon tillbaka i torsdags. De sa att anledningen till att de erbjöd sig att stoppa in 2 var för att det var så liten chans att båda skulle fästa. Det var ett som var fint och 4 celligt och det andra var inte lika fint och hade 5 celler. Hoppas på att båda är fina, så de vill stanna.
    Vi sa att vi ville ha två på äggplocket om chansen skulle komma.

    Kör så det ryker, du klarar både bröllop och IVF!!

    SvaraRadera
  3. Jag förstår att det måste kännas jättejobbigt, men vad "skönt" ändå att ni får ett nytt försök. Förhoppningsvis kan de ändra behandlingen på något sätt så att det blir bättre resultat.

    Krya på dig från förkylningen.

    SvaraRadera
  4. Vid de tre första IVF-erna så fick jag endast ett embryo. Men de två sista har jag fått två embryos. Vad jag har förstått handlar det om kvalitet på dem. Desto bättre kvalitet, desto mindre "chans" till två embryos vid återförandet. Man får nog inte glömma bort risken med tvillingbörd heller, hur mycket man än hellre vill ha ett slutresultat med två barn än inget inget....

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Jag har precis hittat hit och hamnade i detta inlägg. Jag har gjort två IVF-försök och båda gångerna har de satt tillbaka två befruktade ägg. Anledningen till de gjorde det är för att de båda var av sämre kvalitet och inget av försöken lyckades heller. Hoppas att det går bättre för er nästa gång!

    Jag och maken har bröllopsdag den 21 maj, då firar vi två år. En väldigt bra dag att gifta sig på ;) :)

    Kram!

    SvaraRadera