tisdag 22 mars 2011

Huvudbry rejält!!!!

Tjosan på er fina ni!
Har huvudet fullproppat just nu med en massa funderingar och klurigheter, allt vad gäller nästa försök såklart.
Ni ska få höra och sedan komma med er synpunkt, för tro mig, detta kommer bli lurigt för oss att klura ut på egen hand....

Jag pratade ju med kliniken igår eftermiddag och de sa att det bästa vore att börja nu redan denna cykel för att garantera ett försök innan midsommar. I cykeln är jag inne på mensdag 6 och har då 15 dagar kvar tills spraydax. Om det nu fungerar som det är tänkt ska jag då få en blödning efter några dagar och ÄP blir då vecka 19, dvs veckan före bröllopet som är v.20. Det blir såklart att jag tar ledig 2-3 dagar efter ÄP för att komma ner i varv och ligga och inte göra något annat än styra saker från telefonen.
Det vi nu funderar är om stressen inför bröllopet veckan efter kan påverka för mycket den veckan vi förbereder det, dvs v.20 och på så vis förstöra hela försöket och bidra till att ägget fäster. Eller är det så att 2-3 dagar som de pratar om efter ÄP är de mest kritiska och sedan kan man hålla igång???
Vi vet inte alls hur vi ska tänka, de på kliniken tyckte att vi kunde köra men de är ju inte vi.....
Om vi inte kör nu så måste vi vänta in menscykeln i maj dvs. i slutet av maj kanske vid tiden för bröllopet och köra en kortbehandling då, kanske hinner vi inte då heller innan midsommar...
Det känns bedrövligt att isåfall måsta vänta till hösten innan nytt försök och klurigt nu när vi inte vet hur uppstressat allt kommer att vara inför bröllopet? Jag tror inte att jag kommer att ha problem med att slappna av på bröllopsdagen pga detta, man har lärt sig att leva med det lite, men det vi är oroliga för är stressen veckan innan... ska ta detta med kliniken men är väldigt nyfiken på hur ni uppfattar det lite på håll=)

Kram så länge och tack för att ni orkar läsa!!!!

9 kommentarer:

  1. Kör nu, ägget kommer vilja fästa i din LYCKLIGA nygifta livmoder. Lycklig stress är inte dåligt...tänk dej att va nygift o nygravid ;)

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte hur stort bröllop ni ska ha och hur mycket ni ska göra själva med tex dukning, men när vi gifte oss så var det väldigt lugnt sista veckan eftersom vi hade gjort mycket redan tidigare. Vi hade dessutom dukning som vi gjorde själva eftersom vi hade catering. Det tog ju en hel dag.

    Men med lite planering tror jag att ni kan hinna med både äggplock och behandling, men det viktigaste är ju att det känns helt rätt för er. Bröllop är en viktig dag!

    SvaraRadera
  3. http://stenerikjensen.wordpress.com/2011/02/27/samma-chans-att-bli-gravid-med-eller-utan-kanslomassig-stress/
    <- Enligt den länken, så kan ni ju vara lugna och känna att det inte alls påverkar.. Men jag vet faktiskt heller inte hur jag skulle göra, ska man låta viljan ta över eller ska man tänka med hjärnan. För stress är väl egentligen aldrig bra? Såvida det inte är bra stress såklart..
    Hmm.. :]
    Jag tror att ni kommer komma fram till något riktigt bra, och göra det som känns bäst för er - hur som helst, så kommer du att vara gravid inom en snar framtid!! :]

    kram

    SvaraRadera
  4. Hej.
    Jag ska börja spraya på måndag den 28/3 och ha ÄP vecka 17. Då ligger vi nästan i fas med varandra...va kul!
    Kanske vi skulle kunna prata lite extra med varandra?
    Det tycker jag vore skoj.
    Du har ju gjort det förr om jag fattar rätt...då sitter du på massa info som jag vill åt - kanske du kan dela med dig.
    Ha det gott

    SvaraRadera
  5. Oj, vilken svår fråga. Men om jag skulle gissa om hur jag skulle tänka (?) så tror jag att jag skulle köra på försöket iaf.
    1) Tiden går fortare än vad man har tänkt sig, ett uppsjutet IVF-försök skulle kunna (i sin tur) innebära att det blir uppsjutet länge till (pga andra oförutsedda/okontrollerbara faktorer...). Därför skulle jag ta ALLA chanser jag fick till ett IVF-försök.
    2) Visst kanske du kan vara lite stressad över bröllopet, men om du/ni planerar väl, så behöver ni inte bli stressad. Att ni däremot kanske blir förväntansfulla, skulle väl bara kunna innebära att kroppen mår extra bra. För att gifta sig är ju en "må bra" sak också! :)

    Kram Kix

    SvaraRadera
  6. Oj, inte lätt att veta hur man ska göra där... har ni kommit fram till något klokt?
    Om ägget fäster eller inte tror jag inte påverkas av era bröllopsförberedelser men jag förstår hur du menar, man vill ju ha de bästa förutsättningarna. Sen blir ju folk gravida när, hur och var som helst annars. Hmm, vet inte riktigt vad jag ska råda till.

    Många varma kramar

    SvaraRadera
  7. Tack ändå för omtanken, vi kör nog på iaf nu snart.. När är det dags för er att börja ?? Borde vara snart va? Kramar

    SvaraRadera
  8. Du kommer med väldigt bra funderingar där... Jag kan tänka mig att det inte känns så självklart hur ni ska göra. Det jag skulle vilja råda er att i första hand fundera hur NI vill ha upplevelsen av ert bröllop och er nästa IVF-behandling.

    Eftersom jag gifte mig nyligen (augusti 2010) har jag min egen upplevelse av bröllopet i väldigt färskt minne. Alltså att det tog mycket tid och energi. Men å andra sidan gjorde vi väldigt mycket själva också. Typ stressade med programmet en av de sista kvällarna etc... Det kan vara väldigt svårt att uppskatta hur mycket tid och kraft det tar att planera inför ett bröllop (eftersom man oftast inte har varit med om det tidigare). Kommer ni orka med IVF-behandlingen om bröllopsplaneringen skulle råka köra ihop sig mer än väntat? Det kan ju vara svårt också att på förhand veta hur du kommer att må fysiskt under IVF-behandlingen. Se till att ha marginaler ifall du skulle må sämre under IVF2, t.ex. bli överstimulerad. Oddsen kanske är små för det? Jag vill inte alls vara någon olyckskorp och jag ber om ursäkt om du uppfattar mig så. Jag tänker bara att det kan dyka upp oväntade situationer som inte går att planera bort. Kommer ni känna er fråntagna av glädjen på er bröllopsdag om IVF-behandlingen skulle avbrytas av någon anledning? (Förlåt, det hände mig. Jag tror naturligtvis att det kommer att gå mycket bättre för er.) Hur som helst så önskar jag er all lycka med IVF nr 2 och bröllopsplaneringen!!!

    Du får gärna höra av dig om du vill ventilera dina tankar mera!

    SvaraRadera
  9. Tack vad snällt!!! Vore skönt att bolla med nån på lite närmre håll nu lutar det åt att vi kör och bereder oss på allt som ev kan hända, vi kanske kan ses nåt? Vore roligt:)

    kram kram

    SvaraRadera